חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

יום עיון על מהפכת הדיזל בישראל

יום העיון שערך המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה ב- 6 בספטמבר שיקף את העניין הרב שמעורר בארץ ובעולם נושא הדלקים הירוקים בכלל והביו-דיזל בפרט. עמיר מקוב, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, ואהוד יחיאלי, מנהל מינהל הדלק, נשאו את דברי הפתיחה, והדגישו את החשיבות הרבה שמייחסים משרדי הממשלה, הציבור, הקהילה המדעית ושוק ההון למקורות דלק מתחדשים.

 

התחליף הזמין ביותר לסולר היום הוא הביו דיזל שמקורו בצמחים, אמר מקוב, וציין שבחיפוש באינטרנט אחר הערך ביו דיזל גילה 740 אלף קישורים.

 

הגורמים העיקריים לעניין הגובר בדלקים מתחדשים הם הזיהום מפליטות כלי הרכב, התלות בנפט כמקור אנרגיה והעלייה הדרמטית במחירי הנפט, אמר מקוב. הוא גילה שלשוק ההון עניין רב בנושא האנרגיה המתחדשת, והרבה חברות מתכננות גיוסי הון למטרה זו.

 

מינהל הדלק פועל כבר למעלה משנה ביחד עם משרדי האוצר, התחבורה ואיכות הסביבה לגיבוש מדיניות לעידוד ולהחדרת דלקים מתחדשים, ובראשם ביודיזל ואתנול, אמר יחיאלי.

 

ישראל הינה ארץ דלת קרקע ומים, וגידול תשומות לדלקים מתחדשים אינו כלכלי, אולם אנו מאמינים ש"המוח היהודי, בשילוב טכנולוגיות מתקדמות לייצור ומיצוי הדלקים המתחדשים מחומרי דלק מיובאים, יהפכו את הנושא לכלכלי", אמר יחיאלי.

 

משה בוסאני, מנהל טכני דלקים ושמנים ב'דלק', נשא שתי הרצאות ביום העיון. האחת על חזון הדלקים הירוקים והאחרת על תקינה, חקיקה, יתרונות וחסרונות של הביודיזל. על צמצום התלות בנפט ופיתוח בר קיימא באנרגיה לתחבורה, הרצה עומר סלע, ממינהל הדלק.

 

שמואל בן-ארי, מהנדס רכב ראשי ב'אגד', הרצה על מנועי יורו 4 והטכנולוגיות להורדת תחמוצות החנקן והחלקיקים. אילן חכים, מחברת 'דיפוכם', הרצה על 'אד בלו' מפרט האוריאה. דר' אריה ונגר, מ'אדם טבע ודין', דיבר על חוק אוויר נקי לישראל, וקובי בוזו וערן יעקב, מרשות המסים, הרצו על מדיניות האוצר לדלקים נקיים.

 

חזון הדלקים הירוקים

שני כוחות משפיעים על סוגי הדלקים וכלי הרכב העתידיים: המחירים והזמינות של סוגי האנרגיה השונים ואיכות הסביבה, אמר משה בוסאני, מחברת 'דלק'. הוא העריך שב- 5 השנים הקרובות יושפעו המחירים מהירידה בעודף כושר תפוקת הנפט.

 

הצעדים שננקטו להפחתת פליטות המזהמים כוללים:

  • שינויים במבנה המנועים והתקנת ממירים קטליטיים ומסנני חלקיקים.
  • הפחתת תכולת הגופרית.
  • הפחתת פליטות פחמן דו חמצני (גזי חממה) במסגרת אמנת קיוטו.

 

בעשורים הבאים נראה קשת רחבה יותר של טכנולוגיות להנעת כלי רכב ומגוון רחב יותר של סוגי דלק, בעיקר בשווקים המפותחים צופה בוסאני. הוא הציג תחזיות שונות הצופות ירידה בנתח השוק של הסולר והבנזין מ- 2050 ואילך, ועלייה בשימוש בדלק סינתטי, ביו דלק  ומימן.

 

תחליבי סולר

על טכנולוגיה שיכולה להקטין את פליטות החלקיקים ותחמוצות החנקן ממנועי דיזל ותיקים, שיוצרו לפני עידן 'יורו 4', הרצה דר' ערן רכס. לדבריו, זכתה הטכנולוגיה לאישור הרשות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA) ובאירופה מנצלים אותה אלפי אוטובוסים.

 

הטכנולוגיה מבוססת על תחליב (אמולסיה) של מים בתוך סולר, והיא ניתנת ליישום מהיר בכל מנועי הדיזל הפועלים היום בתחבורה הציבורית (אוטובוסים ורכבת), בכלי רכב לסילוק אשפה ועוד.

 

פליטות החלקיקים ותחמוצות החנקן מכלי רכב שנעו בכבישים צומצמו באמצעות תחליבי הסולר בכ- 55% ובכ- 10%, בהתאמה, לפי EPA, אמר דר' רכס, וציין שבמבחן מנוע שערך מרכז המחקר הנסמך לרשות התקינה האירופית התקבלו תוצאות דומות. הוא קרא לצמצום פליטות המזהמים ממאות אלפי מנועי הדיזל הישנים הפועלים בארץ, והציע להתנות 'החזרי בלו' בשימוש בתחליבי סולר, על מנת להמריץ את השימוש בהם.   

 

מיסוי דלקים נקיים

הוועדה הבין משרדית למיסוי ירוק שוקלת לעודד את השימוש בביודיזל בישראל באמצעות מיסוי מופחת על ייבוא חומרי גלם לייצור ביו-דיזל בישראל, אמרו קובי בוזו  וערן יעקב, מהחטיבה לתכנון כלכלי ברשות המסים.

 

הוועדה הוקמה במגמה לעודד מעבר לכלי רכב, טכנולוגיות ודלקים "ירוקים" יותר, תוך שימוש באמצעים מיסויים, וחברים בה נציגים ממשרד התחבורה, האוצר, הגנת הסביבה, התשתיות ורשות המסים.

 

ביו דיזל מיובא פטור ממס קנייה בעוד שעל ייבוא אתנול חל מס קנייה בשיעור של 75%. הוועדה שוקלת מיסוי דיפרנציאלי למזוט: הטלת בלו גבוה על מזוט רב גופרית - המזהם יותר, ומס נמוך ביותר על מזוט דל דל גופרית. המגמה היא לייצור תמריץ למפעלים להשתמש בגז טבעי כתחליף למזוט.

 

        רמת הבלו על בנזין סולר וגפ"מ

                    (אפריל 2006)

תזקיק

בלו ב- ₪

לליטר/ק"ג

מחיר לצרכן

₪ לליטר

% הבלו

מהמחיר

בנזין

2.25 לליטר

5.90 לליטר

38.14

סולר

1.03 לליטר

6.22 לליטר

16.55

גפ"מ

0.1 לק"ג

4.25 לק"ג

2.35

מקור: רשות המסים/ החטיבה לתכנון ולכלכלה

 

המס על הסולר לתחבורה אינו משקף את מלוא העלות החברתית/חיצונית, אולם הסדר הסולר, שצפוי להסתיים בספטמבר 2009, יביא להשוואת הבלו על סולר והבלו על בנזין.

 

המס המוטל על גז טבעי מסתכם ב- 14 שקל לטון ו"בהסתברות גבוהה לא יחול בו שינוי". על גפ"ם מוטל מס של 100 שקל לטון, ויש פטור על הערכה המותקנת ברכב, אולם תוקף ההסדר הוא עד סוף 2006.  

 

בלו דלק: 5.5% מהכנסות המדינה ממסים ב- 2005

 

בהכנסות המדינה מבלו דלק נרשם ב- 2005 גידול ריאלי של 9.1% והן הסתכמו ב- 8.7 מיליארד שקל. נתח בלו הדלק מכלל הכנסות רשות המסים הגיע ב- 2005 ל- 5.5%.

 

אורמת תשקיע 35 – 50 מיליון דולר בביו-דיזל

אורמת הודיעה לבורסה על תוכנית להשקעת 35 – 50 מיליון דולר בתוך שנתיים – שלוש בפיתוח צמחים להפקת ביו-דיזל, בהקמת מתקנים לייצור הדלק ובניהולם ובפיתוח תהליכי ייצור.

החברה הפעילה בעיקר בתחום האנרגיה הגיאותרמית והחום השיורי, מרחיבה את פעילותה בתחום האנרגיה החלופית. הפיתוח יתמקד בצמחים שאינם מיועדים למאכל אדם.

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03