חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

עלייתה ונפילתה של תחנת הדלק הבריטית

 

בעקבות הירידה במספר התחנות, הפכה בריטניה למובילה באירופה במספר כלי הרכב לתחנה - בבריטניה יש 3,124 כלי רכב לכל תחנה, לעומת 1,987 בממוצע ב- 13 מדינות באירופה -  חנויות הנוחות בתחנות הדלק שהכפילו את היקף המכירות בעשור האחרון

 

גורמים רבים חיצוניים ופנימיים מאיצים את השינויים במגזר השיווק הקמעוני של דלק בבריטניה, והעיקרי שבהם הוא בצרכן המוצרים והשירותים בתחנת הדלק. מספר כלי הרכב הנעים בכבישי בריטניה עלה ל- 30 מיליון, לעומת 20 מיליון ב- 1988, אולם בעקבות השיפורים הטכנולוגיים במנועים צורכים כלי הרכב האלו פחות דלק.

 

התוצאה היא שאין שינוי משמעותי בכמות הדלק שמשווקות התחנות, והיא נעה מאז תחילת שנות ה- 90 בטווח של 36 – 37 מיליארד ליטר בשנה. תופעה חיובית: ההיקף הכספי של המכירות בתחנות הדלק גדל פי 2 בתקופה זו, חרף הירידה בכמות ששווקה.

 

תופעה חיובית אחרת היא חנויות הנוחות בתחנות הדלק, שהכפילו את היקף המכירות בעשור האחרון. המכירות בחנויות האלו הסתכמו אשתקד ב- 4 מיליארד ליש"ט, והן מהוות 17% מסך כל המכירות בחנויות הנוחות בבריטניה.

 

הסתגלות לשוק משתנה

הירידה החדה במספר תחנות הדלק בבריטניה עשויה לעורר את הרושם שמדובר במגזר הנמצא במגמת ירידה, אולם השחקנים הטיבו להסתגל לשינויים שנרשמו בשוק. בבריטניה פועלות עתה כ- 9,500 תחנות דלק, לעומת 40,000 ב- 1967. קשה להאמין, אולם ב- 1988 פעלו בבריטניה 20,000 תחנות דלק ששרתו 20 מיליון מכוניות.

 

חברות הנפט מכרו או סגרו מאז 2000 כמחצית מתחנות הדלק אותן הפעילו, אולם חלק מהתחנות שנסגרו פועלות עתה כמפעילות עצמאיות. "4 הגדולות": 'טסקו', 'סיינסבורי', 'אסדה' ו'מוריסונס', נוטות להקים תחנות דלק חדשות באתרים חדשים והן הגדילו את נתח השוק שלהן ל- 12%.

 

24% מתחנות הדלק הפועלות בבריטניה הן בבעלות חברות הנפט, ונתח השוק שלהן מגיע ל- 30%. בבעלות מפעילים עצמאיים  64% מהתחנות, ונתח השוק שלהן מגיע ל- 36%. רשתות המזון מפעילות 12% מהתחנות ונתח השוק שלהן מגיע ל- 34%. מנתונים אלו עולה שכל שחקן בשוק הבריטי שולט בכשליש מהשוק, מבנה שוק  ייחודי לבריטניה, אולם רשתות המזון מפעילות את המספר הקטן ביותר של תחנות, ולכן האפקטיביות שלהן גדולה משמעותית לעומת המתחרות. 

 

420 תחנות דלק נסגרו במהלך 2006 ורק 20 תחנות חדשות נפתחו, מתוכן 18 על ידי רשתות המזון. נתונים אלו תואמים את המגמה בשוק הדלק הקמעוני בשנים האחרונות, שמצביעה על ירידה שנתית של 4% - 5% במספר תחנות הדלק.

 

אף שמגמת הירידה במספר התחנות נמשכת, נרשם שינוי בגורמים להחלטה על סגירת תחנה. בעוד שבעבר הדגש היה על היקף מכירות נמוך ורווחיות ירודה, עתה מושם דגש על שווי הקרקע ופוטנציאל לעתיד.

 

בריטניה מובילה

בעקבות הירידה במספר התחנות, הפכה בריטניה למובילה באירופה במספר כלי הרכב לתחנה (ר' טבלה). לפי הדוח של 'קטליסט' יש בבריטניה 3,124 כלי רכב לכל תחנה, לעומת 1,987 בממוצע ב- 13 מדינות באירופה.

 

מספר תחנות הדלק ומדד מכוניות לתחנה

ב- 13 מדינות באירופה - 2005

 

המדינה

מס' תחנות הדלק

כלי רכב / תחנות

בריטניה

9,570

3,124

גרמניה

15,922

2,826

ספרד

8,600

2,174

צרפת

14,596

2,028

הולנד

4,325

1,595

איטליה

22,391

1,532

אוסטריה

2,776

1,477

פורטוגל

2,728

1,466

בלגיה

3,388

1,417

לוקסמבורג

241

1,245

נורבגיה

2,059

923

שווייץ

4,255

893

אירלנד

2,139

701

סך הכול (13)

92,990

1,987

 

 

סביר להניח שגם במדינות אחרות באירופה תחל מגמה של ירידה במספר תחנות הדלק הפעילות. מנתוני הטבלה עולה שבכמה מהמדינות מגיע מספר כלי הרכב לתחנה לפחות מ- 1,000 (אירלנד, שוויץ ונורבגיה) ובמדינות אלו צריכה להירשם ירידה משמעותית, כדי שהפעלת תחנת דלק תהיה כדאית כלכלית. 

 

שחקנים חדשים בשוק האירופי

המותגים הוותיקים של חברות הנפט אינם שולטים יותר בשוק הקמעוני, אליו חדרו שחקנים חדשים, לדוגמא – 'קבוצת קרליל' שרכשה את 'טאמאויל', חברת 'דלק' שרכשה את רשת תחנות הדלק של 'טקסקו' במדינות הבנלוקס, וכמובן חברת הנפט הרוסית 'לוקאויל', שרכשה לאחרונה את רשת תחנות הדלק של 'טקסקו' (תחנות 'ג'ק') ב- 6 מדינות אירופיות.

 

חברות הנפט המסורתיות נסוגו מהשוק הקמעוני והפכו לסיטונאיות המציעות למפעילי התחנות לחתום על הסכמי הספקה. מפעילים אלו, המתמקדים בניהול יעיל של התחנות, הוכיחו שהם יודעים לשלוט בהוצאות ולהפיק רווחים מהתחנות.

 

מפעילי התחנות מבקשים להשקיע את הרווחים ברכישת תחנות נוספות, וחברות הנפט הוותיקות  שמחות למכור להם. תהליך זה הוא אחד הגורמים לעלייה שנרשמה במחירי הקרקעות המיועדות לתחנות תדלוק.

 

שחקן חדש נוסף הן רשתות המזון, המפעילות עתה 1,150 תחנות דלק בבריטניה, כולל תחנות שהן מיזמים משותפים כ'טסקו' – 'אסו' ו'סיינסבוריס' –  'של'. רשתות המזון נהנות מיתרון הגודל, המאפשר להם להפעיל את התחנות בעלויות נמוכות יחסית.

 

רשתות המזון משווקות עתה כשליש מהדלק לתחבורה בבריטניה, ולפי 'קטליסט' הפכה רשת הסופרמרקטים 'טסקו' לקמעונית הדלק השנייה בגודלה בבריטניה, לאחר 'בי. פי.'.

 

חנויות הנוחות

הצמיחה הדרמטית של מגזר חנויות הנוחות בתחנות הדלק, בעיקר אלו המשווקות מזון, צפויה לשכנע הן את חברות המזון והן את חברות הנפט, שעליהן להעביר את ניהול חנויות הנוחות בתחנות הדלק למקצוענים.

 

לחנויות 'אקספרס' של 'טסקו' בתחנות הדלק של 'אסו' היקף מכירות שנחשב עד לפני כמה שנים לבלתי אפשרי. היקף מכירות של 150 אלף ליש"ט לשבוע אינו נדיר, ובניהול נכון עשויות חנויות המזון המהיר להגיע לרווח תפעולי של 40% - 50%.

 

חברת הייעוץ 'יורומוניטור' צופה שמגזר חנויות הנוחות יצמח ב- 4% עד 5% לשנה ב- 5 השנים הבאות, וכולם מבקשים להשתתף בחגיגה. הזוכים במרוץ יהיו אלו שיפעילו ביעילות את חנויות הנוחות בתחנות הדלק, בין אם תהיינה בבעלות חברות הנפט או בהפעלת זכיינים.

 

86% מתחנות הדלק בבריטניה מפעילות חנות מזון, אולם רק ל- 37% מהתחנות רווחיות יוצאת דופן. לתחנות המצליחות חנות נוחות טובה או קשר עם רשת מזון ידועה, והן משווקות כ-  60% מהדלק שמשווק לנהגים בבריטניה (5.7 מיליון ליטרים בממוצע) ומוכרות כ- 75% מסך כל המכירות בחנויות הנוחות (1 מיליון ליש"ט בממוצע).

 

לסיכום    

לשוק תחנות הדלק בבריטניה יש פחות נקודות שיווק ותקופות של רווחיות נמוכה, אולם התחנות המצליחות הן רווחיות. התחנות האחרות, והן כוללות גם את מרבית תחנות הדלק באירופה, יצטרכו לאמץ את כללי המשחק של המצליחות או לנטוש את הענף.

 

אנו צופים עתה בקץ עידן תחנת הדלק המסורתית בבריטניה ובדור החדש של תחנות הדלק.

 

(Petroleum Review, Retail Marketing Survey, 2007)

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03