חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

איראן צורכת 35% מצריכת הבנזין של המזרח התיכון

 

מחירי הבנזין באיראן הם מהנמוכים ביותר בעולם, ולכן אין זה מפליא שהביקוש לבנזין גדל ב- 10% בשנה ושצריכת הבנזין האיראנית מהווה 35% מצריכת הבנזין של כל המזרח התיכון, מציינת IEA בדו"ח הנפט החודשי מחודש אוקטובר.

 

איראן היא כנראה הדוגמא הטובה ביותר לטענות הכלכלנים על ההשפעה השלילית של מחירים נמוכים למוצרי נפט בשוק המקומי. מחיר הבנזין באיראן הוא 9 סנט לליטר והסולר זול אף יותר. איראן צורכת 400 אלף ח/י בנזין, כ- 25.9% מצריכת הנפט הכוללת ב- 2005, לפי IEA.

 

טהרן נאלצת לייבא כ- 50% מצריכת הבנזין, וההוצאה מסתכמת ב- 6 מיליארד דולר בשנה, לפי מחירי הבנזין בשוק הבינלאומי. המחירים הנמוכים מעודדים בזבוז, והדו"ח מצטט מקורות בממשלת איראן הסבורים ש- 10% מצריכת הבנזין מוברחים בפועל למדינות השכנות (ההיקף הכספי של ההברחות – 600 מיליון דולר בשנה). כמות הבנזין הדולפת מתחנות התדלוק נאמדת ב- 250 אלף ליטרים בשנה.

 

סוכנות האנרגיה הבינלאומית מציינת שממשלת איראן הודיעה ביולי על כמה צעדים להקטנת הביקוש לבנזין, כולל קיצוב, הקמת בתי זיקוק חדשים והסבת מכוניות לשימוש בגז דחוס .

 

הדו"ח מציין שצעדים אלו אינם קלים לביצוע ודורשים פרק זמן של כמה שנים עד שישאו פרי. הגבלת הצריכה באמצעות הפסקת הייבוא, הנפקת היתרים או העלאת מחירים היא נושא רגיש פוליטית ועלולה לגרום לאינפלציה.

 

הסבה לגז טבעי דחוס (CNG) שמחירו באיראן 3 סנט לליטר שווה ערך ליטר בנזין, דורשת אף היא תקופת מעבר של כמה שנים. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מטילה ספק בסיכויים לליברליזציה מליאה של שוק הבנזין באיראן בטווח הקצר והבינוני.

 

 (Arab Oil & Gas, 1.11.06)(IEA, Oil Market Report, 11.10.06)

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03