חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 
העתיד הוורוד של הגז הטבעי בקנדה
גז טבעי לתחבורה אינו רעיון חדש אך 'של' צופה לו עתיד ורוד בקנדה. השפל במחירי הגז בצפון אמריקה שמאלץ את המפיקות לטפס במעלה שרשרת הערך כדי לשפר את הרווחיות, המריץ את 'של', שגילתה באקראי גז טבעי בהיקפים גדולים בקנדה, לפתח תעשיית LNG שתספק דלק לתחבורה.


ענקית הנפט 'של' מציעה להקים את מפעל ה- LNG הראשון בקנדה שיספק דלק לתחבורה למשאיות גדולות. זו תהיה ההשקעה הראשונה מסוגה של 'של' בזירה הגלובלית, והיא תכלול מתקנים להפקת גז ותשתיות זיקוק ושיווק. החברה הגישה בקשות להיתרים ומקווה להתחיל לספק LNG לתחבורה באמצעות רשת תחנות הדלק 'פליינג ג'י' עד 2013. המתקנים יוקמו במפעל קיים של החברה, בשדה הגז 'ג'מפינג פאונד', הנמצא 33 ק"מ ממערב לקלגרי.


במקביל חתמה 'של' על הסכם לשיתוף פעולה עם 'ג'נרל אלקטריק', 'וסטפורט אינוביישן' ו'וארטסילה צפון אמריקה', לפיתוח פתרונות LNG למגזרי התחבורה הימית והרכבות. פרטים פיננסיים לא נמסרו.


מרווין אודום, נשיא חטיבת צפון אמריקה של 'של' אמר כי לנוכח שפע הגז הטבעי והצורך הגובר בדלק נקי לתחבורה, זהו צעד משמעותי לקידום משאב חשוב בצפון אמריקה.


שילוב אנכי של גז טבעי

'של' פונה לשילוב אנכי של עסקי הגז שלה על רקע השפל במחירי הגז בצפון אמריקה, שמאלץ את המפיקות לטפס במעלה שרשרת הערך כדי לשפר את הרווחיות. המחירים להספקה עתידית אינם נחשבים לברי קיימא, והם מדרבנים בחינה מחדש של מודלים עסקיים מסורתיים שנשענים בלעדית על הזרמת הגז לצינורות. המיקוד עובר כעת לזיקוק נוזלים יקרי ערך מהגז והפיכתם למוצרים כגון פטרוכימיקלים.


ב'של' סבורים גם שייצוא LNG שיופק מפצלים בצפון אמריקה הוא סיכון, מאחר ויידרשו השקעות של מיליארדי דולרים להקמת מסופי רה-גיוז (רה-גזיפיקציה), אך החזר ההשקעות תלוי בכך שפער המחירים בין השווקים בצפון אמריקה ובאסיה יישאר משמעותי למשך עשרות שנים.


למרבה האירוניה, חברות הנפט הגדולות שספגו ביקורת על היותן מסורבלות וביורוקרטיות מוצאות את עצמן מול שפע של הזדמנויות חדשות, לאחר שנים של השלת נכסים והעתקת הפעילות למים עמוקים. 'של' פועלת בקנדה זה מאה שנים ונחשבת לאחת מחברות החיפושים וההפקה הגדולות במדינה.


'של' היא אחת מהחברות הגדולות הפועלות במגזר הזיקוק והשיווק בקנדה. החברה מחזיקה בכושר זיקוק משמעותי וברשת גדולה של תחנות דלק. 'של' ניצבת על בסיס איתן כשהיא מציעה לספק גז טבעי נוזלי בהיקף מסחרי בכל רחבי המדינה.


חברות כ'אוקלהומה צ'סאפיק אנרג'י' הגישו הצעות דומות להקמת תחנות לתדלוק בגז בארה"ב. חברת 'אנקאנה' הקנדית מקדמת זה זמן רב את החדרת הגז הטבעי למגזר התחבורה בקנדה ונוקטת צעדים לקידום LNG בארה"ב.


לראשונה מוגשת בקנדה תכנית כזו ברמה ארצית. השוק הקמעונאי בקנדה קטן מאוד בהשוואה לארה"ב, אבל זו הזדמנות לחברה בסדר גודל של 'של' להשפיע בהתאם לגודלה על הרחבת השימוש בגז טבעי על נגזרותיו בתחבורה.


מציאת שווקים חדשים

סביר להניח שהתוכנית לא תורגש ב'של' ברמה הפיננסית, אבל מאחר שמנהל המידע של משרד האנרגיה האמריקני (EIA) אומד את עתודות הגז הניתנות להפקה מפצלים בקנדה ב- 388 טריליון רגל מעוקבת (ר"מ) ואת העתודות הקונבנציונליות המוכחות ב- 62 טריליון ר"מ, הרי שמציאת שווקים חדשים לשפע המקורות הבלתי קונבנציונליים לגז טבעי עלתה לראש סדר היום בדרגים הגבוהים ביותר בחברת הנפט השנייה בגודלה בעולם. איך עוד ניתן להסביר את החשיבות המיוחסת לצעדים הקטנים הראשונים לתוך ענף התחבורה המונעת בגז?


באופן מסורתי נהנתה 'של קנדה' ממעמד אוטונומי במידה רבה בתוך 'רויאל דאטש/של'. קידום התוכנית על ידי החברה האם מעיד על מעקב צמוד על התוכנית בלונדון ובהאג כמו גם ביוסטון.


'של' טוענת ששימוש בגז טבעי נוזלי במגזר התחבורה יפחית את פליטות גזי החממה ויספק חלופה תחרותית לדלק המופק מנפט, שהוא יקר יותר מבחינת שווי ערך אנרגטי. הרעיון כבר מיושם בפקיסטן, באיראן, בהודו ובדרום אמריקה שבכבישיה נוסעים מיליוני מכוניות מונעות בגז טבעי. כלכלות בצמיחה כמו סין משקיעות מיליארדי דולרים בתשתיות גז לתחבורה.


במובנים רבים השלימה 'של' מעגל בקנדה. הרבה לפני שנעשתה מפיקה משמעותית בחולות הזפת הייתה 'של' חלוצה בתעשיית הגז הטבעי במדינה, אך הדבר קרה יותר בגלל מזל רע מאשר בגלל תכנון. החברה חיפשה נפט אבל מצאה גז בכמויות גדולות בהרי הרוקי, באלברטה, בזמן שהגז נחשב לסחורה חסרת ערך. 'ג'מפינג פאונד' שהתגלה ב- 1944, היה אמנם מאגר הגז הגדול ביותר בקנדה אבל פיתוחו החל רק ב- 1951.


'של' נאלצה בעקבות התגליות להפוך מובילה בעיבוד הגז ובחדירה לשווקים לתוצרי הלוואי, תחום שהיא עדיין מצטיינת בו. כיום מעסיקה התשלובת התעשייתית 'ג'מפינג פאונד' מאה עובדים, ומספקת 272 מיליון ר"מ גז טבעי ביום, ומוצרי לוואי כאתאן, בוטאן, פרופאן, וגופרית. 'של' היא עדיין היצרנית הגדולה בקנדה של גופרית, שפעם סולקה כפסולת מגז חמוץ וכעת משמשת מרכיב מרכזי בייצור דשנים.


'של' קנדה בסוף 2010

עתודות מוכחות (מפותחות/לא מפותחות)

נפט (מיליוני חביות)

נפט גולמי ונוזלי גז טבעי

35

נפט גולמי סינתטי

1,567

ביטומן

51



גז טבעי (בטריליוני ר"מ)

1.308



תפוקה (באלפי ח/י)

נפט גולמי ונוזלי גז טבעי

20

נפט גולמי סינתטי

72

ביטומן

18

גז טבעי (במיליוני ר"מ)

563



כושר זיקוק (אלף ח/י)

258



השקעת (במיליארדי דולר)

3.455

מקור: רויאל דאטש/של


תכניות ה- LNG של קנדה

'של' הפכה למפיקה מרכזית של גז טבעי בלתי קונבנציונלי בקנדה, למרות שהשילה את מרבית הנכסים הקונבנציונליים שלה לפני כעשור. החברה הודיעה ביוני על תכניות להקמת מסוף לייצוא LNG בחוף מחוז קולומביה הבריטית, כדי לנצל את שפע הגז מפצלים בנהר הורן ובמונטניי, ההצעה השלישית עד כה להקמת מסוף גז.


ניתן לראות בתוכניות אלו רק אסטרטגיה של ניהול סיכונים, אולם ברור למדי שלחברת נפט ענקית כמו 'של' יש תכניות גדולות לפיתוח עסקי הזיקוק והשיווק של גז טבעי. החברה שהקימה את תחנת הדלק הראשונה בקנדה מוכנה כעת לעבור לשלב הבא ולהקים תחנות לתדלוק ב- LNG.

(Petroleum Economist, 10/11)

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03