חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

חששות מפני מחסור ב- LNG לאחר 2010  

 

צרכני הגז הטבעי החלו להטיל ספק ביכולת תעשיית הגז הטבעי המנוזל (LNG) לספק את הביקוש לאחר שנת 2010. הם החלו לשקול חלופות אחרות וגוברים הסיכויים שהם יבחרו בדלק אחר. האם צפוי משבר אמון בתעשיית ה- LNG?

 

מאז ועידת '15 LNG' בברצלונה לפני כשנה התקבלו רק 3 החלטות סופיות להשקעה במתקני גז טבעי מנוזל (גט"מ): 'פלוטו' באוסטרליה (כושר יצור של 4.8 מיליון טון בשנה) 'סקיקדה' באלג'יריה (כושר יצור של 4.5 מיליון טון בשנה) ומתקן יצור באנגולה 2.50 מיליון טון בשנה).

 

ב- 30 החודשים האחרונים הוחלט סופית על בניית מתקנים בכושר ייצור של 19 מיליון טון בשנה בלבד, ובנוסף לכך נראה שתוכניות רבות להקמת מתקנים חדשים או להרחבה של מתקנים קיימים לא יקבלו אישור סופי לביצוע לפני תום השנה.

 

מצב הרוח בוועידת 'גזטק' שנערכה לאחרונה בתאילנד היה מנוגד לציפיות בתחילת 2006, כשתעשיית הגט"מ היתה בשיאה לאחר ההחלטה הסופית להקים מתקן רביעי בקטאר. אז היו ציפיות ש- 14 מיזמים יזכו לאישורי ביצוע סופיים ((FID במהלך 2007 ויגדילו את כושר הייצור העולמי ב- 70 מיליון טון.

 

מרגע האישור הסופי לביצוע ההשקעה ועד להפעלת המתקן החדש חולפות כ- 4 שנים, כך שאין זה מפתיע שמשקיפים החלו לתהות מנין תגיע הספקת הגט"מ שאמורה לענות על הגידול בביקוש לאחר 2010. לאחר שנת 2012 נראית התמונה עגומה עוד יותר ויידרשו לפחות כמה שנים עד להשגת איזון בין הביקוש לבין ההיצע.

 

הביקוש לגט"מ צפוי לגדול בשנים הבאות בשל כמה גורמים:

 

  • שיעורי הצמיחה הכלכלית ברחבי העולם צפויים להיות גבוהים, חרף המשבר בשוק הכספים, וכתוצאה מכך צפוי לגדול גם הביקוש לאנרגיה. 
  • לגז יש יתרון משמעותי על דלקים פחמימניים אחרים כנפט וכפחם בתחומים שאינם תחבורה, כתעשיית החשמל. עם התגברות החששות מפני התחממות האקלים וההחמרה הצפויה במדיניות צפוי ייקור של השימוש בפחמן, והיתרונות הכלכליים והסביבתיים של הגז הטבעי יגדלו. 
  • היתרון התחרותי של הגט"מ מול הגז הטבעי המוזרם בצינורות גדל במקביל לגידול שנרשם כל העת במרחק שבין מקורות הגז הטבעי לבין השווקים. בוועידת 'גזטק' אמר ג'ון צ'אדוויק, סמנכ"ל 'של' באסיה: " הגט"מ מנצח את הגז הטבעי בצינורות בים אם המרחק גדול מ- 1,500 ק"מ, ואילו ביבשה, בשטח שאינו הררי, הוא מתחרה בגז בצינורות כשהמרחק עולה על 1,800 ק"מ. במרחק של יותר מ- 4,000 ק"מ אין חשיבות לפני השטח, הגט"מ הוא הבחירה הטובה ביותר".

 

בשל הגורמים האלו צפו התחזיות בשנים האחרונות שיעורי גידול של 7% - 13% בשנה בתעשיית הגט"מ העולמית עד 2020. התחזיות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה ו'סדיגז' הצביעו על השיעורים הנמוכים יותר, והתחזיות של חברות האנרגיה הבינלאומיות הגדולות על שיעורים גבוהים יותר. התחזיות האופטימיות האלו נתמכות הן על ידי מגמות העבר והן על ידי ציפיות לטווח קצר.

 

הסחר בגט"מ גדל ב- 20 השנים האחרונות ב- 8% בשנה, ובשנים 2005 ו- 2006 נרשם גידול של 11.6% בשנה. לפי צ'דוויק גדל הביקוש לגט"ם פי 4 לעומת הגידול בביקוש העולמי לגז טבעי, והוא מבסס את החישוב על כושר הייצור הנמצא עתה בשלבי הקמה ועתיד להגיע לשלב יצור עד 2010. אולם ניסיון העבר אינו תמיד מדריך טוב למה שצפוי בעתיד.

 

 "עסקי הגט"מ הבינלאומיים עברו שינויים רבים ב- 43 השנים האחרונות, והשינוי המשמעותי ביותר הוא המעבר לשוק של מוכרים", אמר בוועידה אנדי פלאואר, מחברת הייעוץ 'פלאואר אל. אן. ג'י'. במילים אחרות, כושר הייצור, בעיקר בקטאר, אחת מהיצרניות הגדולות בעולם, גדל במהירות, אולם הביקוש גדל מהר יותר.

 

היצע הגט"מ צפוי לגדול ב- 4% - 5% בשנה בלבד, כמחצית מהשיעור הנוכחי, צופה פלאואר, אולם גם שיעור גידול צנוע יחסית זה ידרוש הפעלה של 3 מתקנים חדשים מדי שנה לאחר 2013.

 

מדוע נדחו או בוטלו מיזמי גט"מ רבים?

לפי פלאואר, הגורמים העיקריים לעיכובים ולביטולים של מיזמי גט"מ רבים הם: עלויות הבנייה, נגישות וזמינות של מקורות גז טבעי וגיאופוליטיקה.

 

ההשקעה הנדרשת לבניית מתקן גט"מ כמעט והוכפלה מאז 2005, לפי 'קמברידג' ריסרץ' אסושיאטס' ((CERA. הגידול הדרמטי בהוצאות ההקמה החל ב- 2005 עם ההתייקרות החדה במחירי הפלדה ונמשך עם הזינוק במחירי הנפט.

 

הספקים והיצרנים של ציוד לתעשיית הנפט והגז החלו להעלות את המחירים בשל הביקוש הרב, והשילוב של כושר יצור מוגבל, רמה גבוהה של פעילות והתייקרות חומרי הגלם, הביא לעלייה חדה בהון הנדרש להקמת מתקנים חדשים. מדד CERA להוצאות הקמת מתקנים חדשים עלה מ- 106 נקודות ב- 2005 ל- 198 נקודות ב- 2007.  

בעיה גדולה יותר למתכנני מיזמי גט"מ היא הבטחת מקורות הספקת גז טבעי למיזם. הממשלות השונות החלו לשקול אם להקצות גז טבעי לייצוא, הן באמצעות גט"מ והן באמצעות הזרמה בצינורות, או לייעד אותו לשוק המקומי.

 

בקטאר יספיקו עתודות הגז הטבעי לעוד 100 שנים גם לאחר שכושר יצוא הגט"מ יגיע ל- 77 מיליון טון בשנה. אולם אפילו במדינה עתירת גז זו התעורר ויכוח אם יש לייצא או עדיף לשמור על עתודות הגז למען הדורות הבאים.

 

ההודעה על אישור סופי למיזם הגט"מ באנגולה, תוכנית ההשקעה האחרונה שאושרה סופית, משקפת את המתרחש בתעשיית הגט"מ העולמית. המיזם יספק הכנסות לאחת מהמדינות העניות בעולם, יביא להקמת שוק גז במדינה ויקטין את שריפת גז הלוואי. אולם ההודעה שעוררה עניין רב ברחבי העולם, שימשה תזכורות מכאיבה לעובדה שהעניין הרב התעורר משום שבשנים האחרונות לא התקבלו הודעות רבות על השקעות שקבלו אישור סופי.

 

תעשיית הגט"מ העולמית עלולה להיפגע אם צרכני הגט"מ הפוטנציאליים יתחילו לחפש חלופות אחרות, ולאחרונה גוברת הסבירות שזו תהיה התוצאה.

 

(Petroleum Economist, 5/2008)

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03