חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

מיזמי LNG מול מיזמי צינורות מנקודת מבטו של המממן 

הביקוש לגז טבעי צפוי לגדול ולהגביר את הדרישה למימון  נתיבי הספקה לשוק: גז טבעי מנוזל (גט"ם – LNG) וצינורות גז.  'מידל איסט אקונומיק סורביי' ((MEES  פרסם בגיליון 6.11.06 את המאמר העשוי לעניין גם את קובעי המדיניות בישראל המתלבטים בין שתי החלופות. המאמר מבוסס על תמצית מהרצאה של כריסטןף מריוט, מנהל מימון המיזמים האזורי של BNP Paribas בוועידה על מימון מיזמי LNG, שנערכה ב- 12 בספטמבר בדוחה.

 

צריכת הגז העולמית צפויה לגדול משמעותית ב- 3 העשורים הבאים, בעיקר בגלל הביקוש הגובר לחשמל. העתודות הגדולות יחסית והירידה בעלויות ההפקה צפויות להגדיל את נתח הגז הטבעי בסל האנרגיה העולמי, חרף הביקוש המחודש לתחנות כוח המונעות בפחם.

 

הביקוש העולמי לגז טבעי ב- 2005 הסתכם ב- 2,748 מיליארד ממ"ק. צינורות הגז סיפקו כ- 20% מהביקוש, 532.65 מיליארד ממ"ק, וגז טבעי מנוזל (גט"ם –  (LNGכ- 7% (188 מיליארד ממ"ק) אולם נתח הגט"ם צפוי לגדול במהירות בשנים הקרובות.

 

הגורם העיקרי לגידול הצפוי בנתח הגט"ם בסל האנרגיה העולמי הוא חוסר האיזון בין הירידה בתפוקה המקומית לבין הגידול בביקוש במדינות המתועשות. הצמיחה הכלכלית המואצת בסין ובהודו צפויה אף היא להגביר את הביקוש לגט"ם.

 

כושר ייצור הגט"ם העולמי ב- 2005 הסתכם ב- 234 ממ"ק, אולם הוא צפוי לגדול בסוף העשור ל- 410 ממ"ק. הגידול בכושר הייצור צפוי לשנות את מפת ההספקה העולמית, ולהציב בראש את קטאר וניגריה, שישלטו בשליש מהשוק.

 

        נתח בכושר הייצור העולמי של LNG (באחוזים)

 

2005

2010

 

1.

אינדונזיה

19

 

קטאר

26

 

2.

קטאר

15

 

אינדונזיה

13

 

3.

מלזיה

13

 

ניגריה

10

 

4.

אלג'יריה

12

 

אלג'יריה

8

 

5.

טרינידד וטובגו

9

 

מלזיה

8

 

6.

מצרים

8

 

אוסטרליה

7

 

7.

אוסטרליה

7

 

טרינידד וטובגו

5

 

 

המרחק בין אזורי הפקת הגז בעולם לבין אזורי הצריכה גדל והולך, ומטה את הכף לטובת הגט"ם בעיקר בהספקה בין-יבשתית. הגט"ם עדיף על ההזרמה בצינור אם המרחק בין הספק לצרכן עולה על 3,200 ק"מ בייבשה, או 1,600 ק"מ בים, לפי תחשיבי BNP. אולם הבחירה בין שתי החלופות מושפעת גם מגורמים נוספים כמחירי המתחרים, חלוקה ועוד.

 

הדמיון והשוני

קיים דמיון במימון גט"ם וצינורות, משום ששניהם מיזמים גדולים הזקוקים למימון לזמן ארוך שמוענק מכמה מקורות, אולם יש גם שוני, בעיקר ברמת הסיכון. פרופיל הסיכון של הצינור תלוי במדינה בה הוא מונח.

 

לכל צינור בעלי עניין שונים, הכוללים את הממשלות השונות שאת גבולותיהן הוא חוצה, החברה המפיקה, המדינות הצרכניות, וכן הלאה. כל מחלוקת בין בעלי העניין האלו מאיימת על הצינור.

 

צינור BTC

צינור באקו-טיבליסי-סייהאן ((BTC החוצה את אזרבייג'ן, גרוזיה וטורקיה הוא דוגמא לקשיים במימון מיזמי צינורות. המיזם זכה למימון בהיקף של 2.6 מיליארד דולר מ-78 מקורות שונים, כולל 2 מוסדות מימון בינלאומיים, 8 סוכנויות לאשראי ייצוא, 15 בנקים מסחריים ו- 4 הלוואות מהיזמים, שחייבו 17,000 חתימות.

 

כל גוף חדש שהצטרף למממנים צרך זמן וסיבך את המיזם, וכל סוכנות מימון גררה אחריה יועצים משפטיים וביקורת של ארגונים לא ממשלתיים ((NGO's. מימון מיזם צינורות הוא מבצע מסובך, הנוטה להסתבך עד יותר בגלל התלות ההדדית בין המוכר לקונה, ותלות שניהם במדינות המעבר.

 

20 מיזמי גט"ם שנועדו להקטין את התלות האירופית בגז הרוסי נמצאים עתה בשלבי תכנון באירופה, אולם מיזמי הצינורות יכולים להתחרות בגט"ם גם בים. צינור הגז הצפון אירופי (NEPG) שההשקעה בו נאמדת ב- 5.7 מיליארד דולר, יחצה את הים הבלטי ויזרים גז מרוסיה לגרמניה, מבלי לעבור דרך פולין או דרך מדינות הים הבלטי.

 

תמיכה פוליטית חזקה עשויה למתן את הסיכון של מיזם צינורות ולהקל על איתור ממנים באזורים בעלי עניין משותף, לדוגמא: מיזם הדולפין ומדינות המפרץ. הבנקים במדינות המפרץ יסכימו בקלות יחסית לממן מיזמים פאן ערביים כמיזמי צינורות.

 

מימון מיזמי גט"ם

קטאר השיגה בקלות מימון למיזמי הגט"ם שלה, כ'ראס גז – 2' ו'ראס גז - 3', וניתן להסיק שהשגת מימון למיזמי גט"ם קלה יחסית, לעומת מיזמי צינורות, אולם מחוץ למדינות המפרץ נתקל מימון מיזמי גט"ם בקשיים רבים יותר.

 

למיזמי גט"ם יש גם חסרונות: הם מחייבים השקעה כבדה בתשתיות באתרי הייצור וגם באתרי הצריכה, והוצאות ההובלה הן כבדות יחסית לבנזין או לסולר. כ- 8% עד 10% מהגז נשרף בתהליכי ההקפאה והקמת אתרי האחסון יקרה יחסית, בגלל השימוש בחומרים יקרים כאלומיניום.

 

ההשקעה במתקני הייצור ירדה בעשורים האחרונים מ- 550 דולר לטון כושר ייצור בשנות ה- 60, ל- 200 דולר לטון השנה, אולם הן צפויות לעלות עתה בעקבות התייקרות חומרי הגלם.  

הוצאות ההובלה במכליות מציבות סיכון נוסף. העלייה בנפח המכליות מקטינה את הוצאות ההובלה אולם מגדילה את היקף המימון הנדרש.

 

בעיני המממנים גדלה האטרקטיביות של מיזמי הגט"ם עם הירידה בסיכון הטכני של ההובלה והאפשרות ל"חתוך את העוגה" ולהפריד בין מימון מסופי גט"ם למימון מתקני גיוז (גזיפיקציה).

 

הכדאיות הכלכלית של מיזמי גז תלויה בשווקים, והבחירה של המממנים בין שתי החלופות, גט"ם וצינורות, אינה מושפעת רק מנימוקים פיננסיים אלא גם מגורמים טכניים. דירוג האשראי של יזמי המיזם, התמיכה הממשלתית והכדאיות הכלכלית של המיזם עצמו ימשיכו להיות הגורמים העיקריים שינחו את המלווים בהחלטותיהם.

 

(MEES, 6.11.06)

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03