חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

להגן על האיזור הארקטי מפני האנושות

 

הצפון הארקטי הנורבגי שאוצר עתודות נפט ענקיות משמש גם כבית לצמחים ולבעלי חיים מהיפים בעולם. פליטות ממכליות הנפט, שינוי האקלים ובעיות סביבתיות אחרות מסכנות את המשך קיומו.

 

על האזור הארקטי הנורבגי מאיימות סכנות סביבתיות וחברות הספנות תרות אחר פיתרון שיאזן בין בעלי העניין השונים. נערכו ויכוחים ודיונים רבים בניסיון למצוא פיתרון, אולם הכול מסכימים שלאזור דרושה מדיניות מרכזית חזקה.

 

האיומים על איכות הסביבה באזור הארקטי כוללים פעילות בים וביבשה, פליטות משרפת דלק, ניצול יתר של משאבים והשפעות מזיקות של שוברות הקרח. לפי ברג ברנדה, חבר הפרלמנט הנורווגי ולשעבר השר להגנת הסביבה, הסיכון העיקרי לסביבה הוא הובלת הנפט הגולמי סמוך לחוף הנורבגי.

 

ברנדה מציע להסיט את נתיבי ההובלה הימיים למרחק של 30 מייל ימיים מקו החוף, כדי להקטין את הסיכון לנזק לסביבה בעקבות תאונות של כלי השייט.

 

החדרת זנים זרים

נושא המים (Ballast Water)¹ המובלים על כלי שיט ריקים ממטען על מנת לייצבם, עורר ויכוח בתעשיית הספנות. ברנדה התריע שחשוב להקטין את הסיכון להחדרת זנים זרים למימי נורבגיה.

 

לפי האמנה הבינלאומית חייב כל כלי שיט העוסק בהובלה בינלאומית להחליף את המים, שהוטענו בנמל המוצא, בים הפתוח במרחק של מעל 200 מיילים ימיים מהחוף במים שעומקם 200 מטר לפחות. האמנה אושררה על ידי ממשלות נורבגיה, שהיתה אחת המדינות הראשונות שאימצו אותה.  

שינוי האקלים

איום נוסף על הסביבה באזור הארקטי הוא שינוי האקלים. כמה תחזיות מדעיות צופות עלייה של 6.6 מעלות צלזיוס בטמפרטורה עד 2090, לפי הסניף הנורווגי של האגודה העולמית לחיות הבר (WWF). האגודה מתריעה שעד 2050 יתווסף לעולם עוד אוקיינוס כתוצאת מעליית פני הים. שינויים אלה נגרמים בחלקם ע"י התיעוש ודליפות הדלק מכלי שיט.

 

השלכות התחממות האקלים על האזור הארקטי הנורבגי הן הרות אסון, אומר גונאר סנדר מהסוכנות האירופית לאיכות הסביבה. הן כוללות הפשרת הקרחונים, עליית פני הים, העברת מזהמים לאזור, רמות זיהום גבוהות בקרב בעלי חיים וסכנה לזיהום ב- PCB ² בקרב בני האדם.

 

ההובלה הימית היא אחת הדרכים היעילות ביותר להובלת סחורות, יעילה יותר מתחבורה יבשתית בעיקר מבחינת ניצול אנרגיה. הדרך היעילה ביותר להפחתת פליטת מזהמים, כתחמוצת חנקן או פחמן דו חמצני,  היא לשרוף פחות דלק, אומר תור סבנסן, יו"ר האגודה הבינלאומית לסיווג כלי שיט. לדבריו, הצליחו חברות רבות להקטין את צריכת הדלק ב-  5% - 8%".

 

הפחתת פליטות פחמן דו חמצני

הספינות שישוטו לאורך חופי אירופה צפויות בטווח הרחוק לעבור לשימוש בגז, סבור סבנסן. הוא צופה שהמעבר לגז יקטין את פליטות הפחמן הדו חמצני ואת פליטות ה- NOX וה- SOX.

 

תוכנית הפעולה של האיחוד האירופי לאזור הצפוני (Northern Dimension Action Plan) היא הכלי הפוליטי העיקרי של מועצת האיחוד לפיתוח שיתוף פעולה אזורי לטיפול בבעיות הסביבה. בנוסף, מפעילה המועצה הארקטית גוף לאכיפת החוקים והתקנות.

 

יש הסבורים שיש להחמיר את המדיניות ולהדק את האכיפה, אחרים טוענים שיש לעדכן את האמנה הבינלאומית המהווה מסגרת משפטית לחקיקה הימית (Law of the seas) המסדירה את חוקי הים. הם טוענים שדי במסגרת זו ואין צורך באמנה ארקטית.

 

Fairplay 7.6.07))

 

הערת עורך: ¹Ballast Water  -מי נטל - מים המובלים על אוניות השטות ריקות ממטען וזאת על מנת לייצבן. המים מועמסים בנמל המוצא ונשפכים לים עם ההגעה לנמל היעד. המים כוללים מאות מינים של יצורים קטנים שזרים לסביבה של נמל היעד ועלולים לגרום לבעיות אקולוגיות קשות.

² PCB Polychlorinated biphenyls – חומר הנפלט לסביבה ממי פסולת רעילים שלא טופלו כהלכה, ועלולים לגרום להרעלה.
קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03