חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

קידום דלקי ביו באירופה

 

נושא השימוש בדלקי ביו בתחבורה עלה לראש סדר היום באירופה, בעקבות העלייה במחירי הנפט והחששות הגוברים מפני הפרעות בהספקה ופגיעה בסביבה - דלקי הביו נראים עתה כדרך היחידה להשגת ירידה  משמעותית בתלות בנפט במגזר התחבורה - במסגרת מדיניות האנרגיה שלה, התחייבה מועצת האיחוד האירופי לעודד ייצור ושימוש בדלקי ביו, והיא מציעה לקבוע יעד של 10% לביו דלק בתחבורה עד 2020.

 

שוק התחבורה באירופה גדל בהתמדה וקשה להעלות על הדעת את החיים בימינו ללא היתרונות הכלכליים והחברתיים שמציעות המכוניות והמשאיות. אולם מגזר התחבורה מייצר כשליש מפליטת הפחמן הדו חמצני - גז החממה האחראי העיקרי לשינוי האקלים, והפליטות צפויות לגדול משמעותית. יתרה מכך, התלות של התחבורה בנפט מיובא היא כמעט מוחלטת (98%), ומחיר הנפט צפוי להתייקר במקביל להתכלות העתודות.

 

האיחוד האירופי מציע פתרון מיידי: מעבר מבנזין וסולר לביו דלק, דלק נקי וחלופי המיוצר מחומרים אורגנים. פיתוח שוק הביו דלק ייצור משרות חדשות, יעודד את החקלאות וגם יתרום לפתרון בעיות נוספות, כגיוון מקורות האנרגיה וכמימוש ההתחייבויות של אמנת קיוטו.

 

היעד שקבע האיחוד האירופי ב- 2003 היה להחליף  2% מצריכת הבנזין והסולר לתחבורה בביו דלק עד 2005, ו- 5.7% עד 2010. היעד ל-  2005 לא הושג ונראה שגם היעד של 2010 לא יושג, אף שצפויה התקדמות משמעותית. מועצת האיחוד מציעה עתה יעד של לפחות  10% ביו דלק מכל צריכת הדלק לתחבורה עד 2020.

 

מרבית הסוגים של ביו דלק תורמים לירידת פליטות גזי החממה, אולם תהליך הייצור של כמה מהם עלול לגרום בעיות סביבתיות אחרות. מועצת האיחוד האירופי מציעה ליצור מערכת של תמריצים במטרה למנוע בעיות אלו ולעודד פיתוח "דור שני" של דלקי ביו.

 

ניתן לעודד את השימוש בביו דלק באירופה בכמה אמצעים: פטור ממס הוא אחד האמצעים הוותיקים לעידוד השימוש בביו דלק. כמה מדינות החברות באיחוד כבר הודיעו שינקטו בדרך של "התחייבויות". דרך זו מחייבת את הספקים לשווק אחוז מסוים של ביו דלק, ומעניקה למשקיעים רשת בטחון המעודדת השקעה בתעשייה זו.

 

הסוגים הנפוצים של ביו דלק היום הם: ביו-דיזל המופק מצמחים כלפתית וחמניות, וביו-אתנול, המיוצר מסוכר ועמילן המופקים מסלק ודגנים. לשני סוגי הדלק האלו פוטנציאל להחליף את הסולר והבנזין בהיקפים גדולים. ניתן לתדלק בהם מנועים של מכוניות חדשות, ולשווק אותם באמצעות התשתיות הקיימות.

 

פיתוח טכנולוגיות דור השני לייצור דלקי ביו נמצא עתה בשלבי מחקר, במטרה לייצר דלקים מעץ, מעשב ומסוגים שונים של פסולת.

 

 

השימוש בדלקי ביו במדינות איחוד האירופי 2003 – 2005

 

המדינה

דלקי הביו  2003 (ב- %)

דלקי הביו   2004 (ב- %)

דלקי הביו 2005 (ב- %)

היעד הלאומי 2005  ב- %)

 

אוסטריה

0.06

0.06

0.93

2.50

בלגיה

0.00

0.00

0.00

2.00

קפריסין

0.00

0.00

0.00

1.00

צ'כיה

1.09

1.00

0.05

3.70

דנמרק

0.00

0.00

אין נתונים

0.10

אסטוניה

0.00

0.00

0.00

2.00

פינלנד

0.11

0.11

אין נתונים

0.10

צרפת

0.67

0.67

0.97

2.00

גרמניה

1.21

1.72

3.75

2.00

יוון

0.00

0.00

אין נתונים

0.70

הונגריה

0.00

0.00

0.07

0.60

אירלנד

0.00

0.00

0.05

0.06

איטליה

0.50

0.50

0.51

1.00

לטבייה

0.22

0.07

0.33

2.00

ליטא

0.00

0.02

0.72

2.00

לוקסמבורג

0.00

0.02

0.02

0.00

מלטה

0.02

0.10

0.52

0.30

הולנד

0.03

0.01

0.02

2.00

פולין

0.49

0.30

0.48

0.50

פורטוגל

0.00

0.00

0.00

2.00

סלובקיה

0.14

0.15

אין נתונים

2.00

סלובניה

0.00

0.06

0.35

0.65

ספרד

0.35

0.38

0.44

2.00

שוודיה

1.32

2.28

2.23

3.00

בריטניה

0.026

0.04

0.18

0.19

סה"כ (25 (E

0.5%

0.7%

1.0%  *

1.4%

* אומדן

 

(Petroleum Review Retail Marketing Survey 2007)

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03