חפש
ISRAELI INSTITUTE OF ENERGY AND ENVIRONMENT
המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה
 

מגבלות תשתית ועיכובים פוליטיים יפגעו בהתפתחות שוק האתנול בארה"ב    

 

בצל מחירי הנפט הגבוהים נראה עתיד דלקי הביו, האתנול והביו-דיזל, מבטיח כפי שלא היה מעולם. הממשלות וחברות הנפט הבינלאומיות כבר הפנימו את סיכויי הצמיחה המהירה והיתרונות הסביבתיים של דלקי הביו, אולם התגובה האיטית של ממשלת ארה"ב וצווארי בקבוק בתשתיות עלולים לפגוע בצמיחת שוק האתנול בשנים הקרובות.

 

'בי. פי.' הודיעה ביוני על תוכנית להשקיע 500 מיליון דולר ב- 10 השנים הבאות במחקר ובפיתוח ביו-דלק לתחבורה. נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, קרא בתחילת השנה לפתח טכנולוגיות חדשות על מנת להקטין את התלות האמריקאית בנפט מיובא. 

 

כושר ייצור האתנול יגדל ל- 5 מיליון ח/י ב- 2025, וארה"ב תוכל להחליף את הנפט המיובא ממדינות המפרץ באתנול מתוצרת מקומית, הצהיר סגן שר האנרגיה של ארה"ב, קליי סל. משרד האנרגיה אף הודיע לאחרונה על הקצאת 250 מיליון דולר ב- 5 השנים הבאות לעידוד פיתוח דלק חלופי ממקורות מתחדשים על ידי המגזר הפרטי.

 

המחויבות הפוליטית לביו-דלק נראית כלפי חוץ גבוהה. לפי נתוני חברת הייעוץ 'פימאט', גדל כושר ייצור האתנול בארה"ב ל- 324 אלף ח/י ביוני 2006, והוא צפוי לגדול ב- 90% עד סוף 2008. אולם כושר הייצור עולה כבר עתה על הרמה שקבע חוק האנרגיה לשנת 2007, ובסוף 2006 יעלה כושר הייצור על 5.4 מיליארד גלון לשנה, הרמה שנקבעה ל- 2008.

 

בעיה של גיאוגרפיה

המנדט של הממשלה מפגר אמנם אחר התפתחות השוק, אולם החסם העיקרי בפני צמיחת השוק הוא גיאוגרפי. כושר ייצור האתנול צפוי להתמקם במדינות המגדלות תירס (חגורת התירס) במערב התיכון, ו"פימאט' צופה שההתחרות הגוברת על התירס תגרום לעליית מחירים.

 

עליית מחירי התירס עלולה לפגוע בכדאיות הכלכלית של ייצור אתנול, אולם האתגר העיקרי צפוי להיות לוגיסטי – שיווקי, בגלל מגבלות מערכת ההובלה הפועלת כבר עתה במלוא כושרה. הסיכוי לשווק את אתנול בכל רחבי ארה"ב קלוש, ולכן יש להתמקד במערב התיכון, סבורה חברת הייעוץ.

 

תפוקת האתנול במערב התיכון ותדלוק ב- 85 E (85% בנזין 15% אתנול) יוכלו להחליף כ- 16% מצריכת הבנזין המקומית עד סוף 2006, ו- 25% מצריכת הבנזין עד סוף 2008. פיתוח שוק אתנול במערב התיכון יימנע את הקושי הנובע ממגבלות מערכת ההובלה, ויצמצם  במקביל את הובלת הנפט הגולמי ומוצרי הנפט  מהנמלים לבתי הזיקוק במערב התיכון.  

לסיכום

דלקי הביו צפויים להפוך למתחרים רציניים לדלקים פחמימניים, אולם בעיות של עלות, היקף ותשתיות הובלה, מציבות חסם גבוה עליו תתקשה התעשייה לגבור. ללא חקיקה תומכת, תוגבל התפתחות השוק לאזורים מסוימים.

 

(מקור: (MEES, 7.8.06

קורסים וימי עיון
רח' חיים לבנון 26, ת.ד. 17081, ת"א 61170 טל : 6414271 - 03 פקס : 6427033 - 03